Utbytestips

Nu ska jag dela med mig av mina hittills bästa tips till alla ni där hemma som snart ska åka iväg på era utlandsstudier.
  1. Våga prata med de inhemska studenterna. Det är nog verkligen mitt bästa tips! Alla australienare jag har pratat med hittills är jätteintresserade och tycker att det är coolt att man kommer från ett annat land. Man har alltid massor att prata om och det är väldigt intressant att lära sig om alla skillnader. Man upptäcker mycket som är annorlunda som man inte trodde. 
  2. Fråga. När det gäller allt, fråga! Jag har lärt mig många nya engelska ord och uttryck för att jag frågat killarna i vårt hus om dem, men kanske framför allt så går det bra mycket fortare att förstå hur saker fungerar här när man frågar än om man ska försöka vänta och se vad som händer. Dessutom kan man ju ge dem ett gott skratt genom att framstå som en idiot ibland ;-)
  3. Ta det som det kommer. Ha inte en massa förväntningar om hur det kommer att vara, för så blir det inte i alla fall. Ta en dag i taget och var beredd på att allt kanske inte går supersmidigt i början men att allt löser sig. Allt är inte färdigt bara för att man kommit iväg, i alla fall för mig var det väldigt många saker att fixa när jag väl var framme men allt löste sig och blev färdigt till slut, även om det tog lite tid.
  4. Låt saker ta tid i början. Det svåraste när jag kom hit var att planera. Till exempel i mataffären var det helt omöjligt att försöka tänka ut vad jag skulle äta imorgon, vi köpte saker för en dag i taget och ändå tog det timmar varje gång i affären. Så var det med väldigt mycket! Allt tog väldigt lång tid, helt enkelt för att det var annorlunda. Mitt tips är bara att låta det ta tid och inte bli irriterad, det blir lättare efter ett tag :-)
  5. Tipset som alla ger: häng med på så mycket som möjligt! Helt enkelt för att allt är väldigt roligt och för att man inte kommer ha möjligheten särskilt ofta.
  6. ... men ta tid för dig själv! Det hade jag svårt för i början, man ville vara social och hänga med och inte missa något alls, men jag kände att jag inte alls hade tid att processa allt som hände. Första stunden jag fick för mig själv var nog en vecka efter att jag kom hit när jag tog en springtur och det var verkligen skönt! Det är så mycket som händer och i alla fall jag har svårt att ta in för mycket om jag inte får koppla bort och bara vara för mig själv en stund ibland, kanske bara ett par timmar en eftermiddag räcker. Det var i alla fall viktigt för mig och det var lättare att vara social när jag fått vara ensam.
  7. Häng med i skolan. Mitt tråkigaste tips, men ändå. Det är mycket lättare att slappna av och njuta av alla roliga saker som händer om man känner att man har koll på allt som ska göras i skolan. Faktiskt. Jag är mer stressad över skolan här än hemma eftersom man inte gärna vill bli underkänd i något här och eftersom man dessutom inte vet riktigt vad som förväntas av en och hur skolan fungerar här. Samtidigt tänker jag verkligen inte tacka nej till något roligt för att jag behöver plugga, så framförhållning är verkligen ett bra tips som har gjort mig lugnare.
  8. Ta massa bilder och lägg upp på facebook eller gör en blogg så att jag får se allt roligt som ni får vara med om :-D 
 
Det var 15 grader ute idag :-D massa folk ute på campus! 
 
 

Kommentarer:

1 Anders:

skriven

Du är klok du.

Svar: Ja eller hur! Måste ha fått det från mamma...
Elsa

Kommentera här: